Yellowstone Park – dinsdag 18 september

We zijn weer om 7 uur opgestaan en zonder internet (geen mail checken) en zonder hook-up (niets loskoppelen) zijn we al om half negen op weg. Omdat het vannacht heeft gevroren zijn de dumpstations gesloten dus ook daar hoeven we geen tijd te verspillen. We gaan vandaag de Upper-loop van Yellowstone verkennen. Onderweg naar Norris komen we langs de Gibbon Falls, tijdens het foto’s maken komen we een Nederlands echtpaar tegen, we maken even een praatje en rijden dan verder naar het Norris Geyser Basin waar het op dit tijdstip nog lekker rustig is.
De combinatie van het koude weer, de vroege ochtendzon en de hete stoom van de hotsprings en geysers geeft een hele aparte sfeer. Overal stoomt, pruttelt en sist het om ons heen in dit zeer kleurrijke basin.
We maken een korte wandeling om Porcelain Basin en gaan ons dan weer opwarmen in de camper.
We vervolgen de Upper-loop en komen al gauw bij de Grand Canyon of the Yellowstone, dit is een diepe kloof waar de Yellowstone rivier door stroomt. Vlak bij Canyon Village zitten er twee grote watervallen in de Yellowston River, de Upper Falls en de Lower Falls. Wij gaan de beide watervallen vanaf de South Rim bekijken.
We parkeren eerst bij de Upper Falls Viewpoint en worden helemaal stil van het prachtige uitzicht, het water valt hier met donderend geraas 33 m naar beneden. De diverse wandelingen zijn erg steil die laten we liever aan anderen over, wij rijden met de camper naar het Artist Point om daar de Lower Falls te bekijken.
Het uitzicht is hier nog mooier, we kunnen vanaf dit punt beide kanten opkijken in de Canyon. De Lower Falls is nog veel hoger dan de Upper Falls, deze is 94 m hoog.
De wanden van de Canyon zijn prachtig gekleurd, het is een lust voor het oog.
We boffen met het weer, het wordt steeds warmer. Bij Norris liepen we nog met een lange broek, dikke trui en een jas, maar hier kan de jas al in de kast blijven. Als we dan toch nog over de North Rim rijden is het inmiddels zo warm dat de lange broek en trui zelfs verwisseld worden voor korte broek en t-shirt.
Het volgende punt wordt de Tower Fall, 40 m hoog. Ook hier maken we weer de nodige foto’s om vervolgens te lunchen op de parkeerplaats. We moeten weer een paar miles wegwerkzaamheden passeren, wat een kleine vertraging oplevert, waardoor we halverwege de middag bij Mammoth Hot Springs arriveren.
Hier worden we toch enigszins teleurgesteld, alle parkeerplaatsen staan overvol dus het lijkt een geweldige attractie te zijn, maar als wij een rondje om het Minerva Terrace lopen zien we nergens water. De bronnen zijn pas in 1926 ontstaan, maar staan af een toe een jaartje droog. Nou dit is zo’n jaar, we zien wel de terrasvormige bodem waarover het water andere jaren stroomt.
We proberen het nog bij het Overlook point maar na een zeer steile klim en een heleboel trappen blijkt ook daar de New Blue Spring er dit jaar geen zin in te hebben. Moe en teleurgesteld komen we weer bij de parkeerplaats aan, de Upper Terrace loop mogen we met de camper niet rijden en lopen hebben we geen zin meer in, we hebben vandaag al meer dan 8 km gelopen. We gaan dus weer op weg naar Madison naar de campground. Net na de parkeerplaats langs de rand van de weg staat een Elk te grazen, dit geeft een behoorlijke opstopping want iedereen wil het dier fotograferen. De hele dag hebben we uitgekeken naar beren en elanden, maar buiten de vele bizons en enkele chipmunks hebben we alleen deze Elk gezien. We ronden de dag weer af met een barbecue en gaan dan nog even onze reisverslag bijwerken, het uploaden naar de blog zal nog even moeten wachten, op onze natuurcamping hebben we geen telefoon en internet.

We gaan de route iets aanpassen, de bedoeling was om via de Noord ingang naar Gardiner en Bozeman in Montana te rijden, dan naar Salmon in Idaho en vervolgens naar de Craters of the Moon. Dit zijn echter behoorlijke afstanden waardoor we weinig kans krijgen de plaatsen zelf te bekijken. We slaan Montana over en gaan via de Zuid ingang van Yellowstone rechtstreeks naar het Grand Teton National Park om daarna naar het westen te rijden naar Idaho. Wat minder kilometers geeft wat meer rust in het programma. Er zijn nog wel bosbranden bij de zuidingang dus we moeten nog wel even weten of daar langs kunnen. Het valt ons op dat bosbranden hier niet als een probleem worden gezien, het is een natuurlijk verjonging van de natuur. Er wonen geen mensen in dit natuurgebied. Vandaag reden we ook langs een kleine bosbrand, er wordt gewaarschuwd voor de rook maar de weg blijft open, de rangers houden het echter wel goed in de gaten.